.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اصولگرایان دقت نکننددرانتخابات شکست میخورند
اصولگرایان دقت نکننددرانتخابات شکست میخورند

شهردار تهران تاکيد کرد: اگر اصولگرايان دقت نکنند و اشکالاتي که دارند را نپذيرفته و آنها را اصلاح نکنند و تصميم نادرستي بگيرند، فکر مي‌کنم اين خطر (شکست در انتخابات) حتما براي آنها وجود خواهد داشت.

به گزارش شمال نیوز به نقل از ايلنا، محمدباقر قاليباف در گفت‌وگويي زنده با "شبکه جهاني پرس تي وي" با اشاره به فضاي سياسي امروز ايران گفت: من حدود 30 سال است که در عرصه‌هاي مختلف فعاليت کرده و شاهد حدود 28 انتخابات بوده‌ام. با تجربه‌اي که من در اين مدت بدست آورده‌ام، فکر مي‌کنم انتخابات دهم (رياست جمهوري ايران در سال 1388)، حساسيت بسيار بالايي دارد، زيرا هم سياستمداران ايران با دقت مسائل را رصد کرده، مورد تجزيه و تحليل قرار مي‌دهند و هم مردم تمامي حرکت‌ها و کنش و واکنش‌ها را موشکافانه زير نظر دارند؛ حتي به بيرون از ايران که نگاه مي‌کنم، مي‌بينم که اين مسئله (انتخابات رياست جمهوري ايران)، در عرصه بين الملل نيز از حساسيت زيادي برخوردار است.

وي افزود : البته اين حساسيت‌ها تنها درباره انتخابات در ايران نيست بلکه با توجه به تغييراتي که در ماههاي اخير در عرصه سياسي بين الملل رخ داده و مي‌دهد، همچون انتخابات آمريکا و عراق و نيز انتخابات در فلسطين، افغانستان و رژيم اشغالگر قدس که پيش روست، اين حساسيت‌ها را در اکثر نقاط دنيا مشاهده مي‌کنيم.

قاليباف در پاسخ به اين پرسش که رئيس جمهور فعلي ايران، محمود احمدي نژاد پيش از شما شهردار تهران بود. آيا فکر مي‌کنيد وي در انتخابات دهم نيز نامزد شود ؟ شانس پيروزي دوباره وي را چقدر مي‌دانيد؟ پاسخ داد: فکر مي‌کنم که احتمال همه چيز وجود دارد زيرا عرصه سياسي، عرصه فرصت‌ها، خلاقيت و فعاليت است و طبيعي است که يکي از موضوعات مورد بحث در جامعه، انتخابات رياست جمهوري دهم باشد.

شهردار تهران تصريح کرد: با اين وجود، نکته‌اي را لازم است خاطر نشان کنم؛ من بر اين باورم که نبايد محيط و کار شهرداري را تحت تاثير مسائل سياسي قرار داد. با نگاهي به شهرداري‌هاي ديگر شهرهاي جهان و بنا بر باورها و تجربيات علمي خود من، معتقدم کارکرد شهرداري سياسي نيست و ما بايد به وظيفه اصلي خود که فعاليت‌هاي خدماتي، عمراني و اجتماعي است، بپردازيم. با اين وجود فکر مي‌کنم، با توجه به ويژگي‌هايي شهر تهران، اينکه شهرداري اين شهر مي‌تواند مسائل سياسي را تحت تاثير قرار دهد، امري طبيعي است.

قاليباف در جواب اين پرسش که برخي تحليلگران بر اين باورند که ميان اصولگرايان يکپارچگي زيادي ديده نمي‌شود. ارزيابي شما در اين باره چيست نيز اظهار داشت: با نگاهي کلي به نظر مي‌رسد رويکرد عموم مردم به عملکرد اصولگرايان مثبت‌تر بوده است؛ با اين وجود رقابت بين نامزدهاي اصولگرا و اصلاح طلب بسيار نزديک خواهد بود؛ هر چند، به نظر من اصولگرايان چند گام از رقباي خود جلوتر هستند.

به گفته وي، اگر سياستمداران و بزرگان اصولگرايان بتوانند در درون خود رقابت جدي‌تري داشته باشند و با در نظر گرفتن همه جوانب، درست انتخاب کرده و در بيرون با وحدت رويه عمل کنند، شانس پيروزي در انتخابات بعدي را دارند؛ به شرطي که مردم احساس کنند اين رقابت در فضايي کاملا باز و آزاد رخ مي‌دهد. همين امر درباره اصلاح طلبان نيز صدق مي‌کند. شايد در برخي انتخابات پيشين، به دليل افق‌هاي روشن، مي‌توانستيم تحليل‌هاي درستي ارائه کنيم اما با وجود نزديکي به زمان انتخابات دهم، افق‌هاي پيش رو چندان روشن نيست.

قاليباف در پاسخ به سوال ديگري با اين محور که برخي تحليلگران معتقدند با توجه به وضعيت اقتصادي کنوني ايران، اصولگرايان شانس زيادي براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري ندارند. ديدگاه شما چيست، گفت: فکر مي‌کنم به اين سوال شما پيشتر پاسخ داده‌ام؛ با اين وجود شايد انتقادهايي به عملکرد دولت در حوزه‌هاي اقتصادي و حتي برخي عرصه‌هاي ديگر وارد باشد که مختص دولت نهم نيست و اين اشکالات در دولت‌هاي پيشين نيز وجود داشت. به همين دليل هم در پاسخ به سوال پيش گفتم که اگر اصولگرايان دقت نکنند و اشکالاتي که دارند را نپذيرفته و آنها را اصلاح نکنند و تصميم نادرستي بگيرند، فکر مي‌کنم اين خطر (شکست در انتخابات) حتما براي آنها وجود خواهد داشت.

شهردار تهران در پاسخ به اين سوال که تغييراتي را در کاخ سفيد و آمريکا شاهد هستيم. به نظر شما در ارتباط با روابط ايران و آمريکا، فرصت‌ها و تهديدهاي رئيس جمهوري بعدي چه خواهد بود؟ گفت: با توجه به اين که شعار دولت جديد آمريکا تغيير بوده است، اين گونه احساس مي‌شود که در عرصه سياست داخلي اين کشور، به ويژه با بحران اقتصادي که با آن مواجه است، بايد براي تغييرات اساسي تصميم گيري شود.

وي افزود: در عرصه سياست خارجي نيز با در نظر گرفتن همين شعار، دولت آمريکا بايد تغييرات جدي را ايجاد کند. من فکر مي‌کنم همه دنيا به ويژه خاورميانه و کشورهايي که تاثيرگذار هستند از جمله ايران، انتظار دارند اين تغييرات را در عمل مشاهده کنند.

وي ادامه داد: اين تغييرات نمي‌تواند با روش‌هاي تاکتيکي و کوتاه مدت بروز کند و افکار عمومي در کشورهاي منطقه، تغييرات عميق و جدي را در عملکرد آمريکا انتظار دارند.

قاليباف گفت: به عنوان نمونه، آمريکا پس از انقلاب، هميشه فکر کرده است که مي‌تواند نظام اسلامي را ناديده بگيرد؛ اگر دولت جديد آمريکا در عمل، نظام اسلامي ايران و نقش تاثيرگذار اين کشور را در منطقه بپذيرد و ايران نيز درک درست خود از روابط بين الملل را نشان دهد و چنانچه آمريکا نگاه يکجانبه گرايانه و تحکم آميز نداشته باشد و با همان تغييراتي که پيشتر گفتم، حاضر باشد به طور عملي با ايران وارد بحث شود، فکر مي‌کنم اتفاقات خوبي را شاهد خواهيم بود.

شهردار تهران تصريح کرد: به نظر من در برخي عرصه‌ها، اگر رقابت جايگزين تقابل شود، شايد بتوان گفت که بخشي از مسائل منطقه‌اي را مي‌توان حل کرد و اين هم به نفع منطقه است و هم به نفع همه مردم دنيا در جهت صلح و امنيت.

وي در پاسخ به اين سوال که لاريجاني، رئيس مجلس که از دوستان شماست، در مونيخ (همايش امنيت جهاني) سخنراني داشت. آيا در انتخابات رياست جمهوري پيش رو، فکر مي‌کنيد شما همان شخصيت ايجاد کننده تغيير در ايران باشيد نيز اظهار داشت: پيشتر گفتم در عرصه سياست هر چيزي محتمل است. به هر حال ما در عرصه سياسي فعال هستيم و اگر هم تغييراتي به وجود آيد به نظر من طبيعي است.

وي افزود: اما به طور شفاف و روشن بگويم که هنوز در انتخابات پيش رو رياست جمهوري، هيچ جبهه و موضعي نگرفته‌‌ام؛ به همين دليل مي‌گويم، معمولا هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا و رقبايي که در اين صحنه هستند، با دقت شرايط کشور و شرايط بين المللي و نگاه‌هاي يکديگر را رصد مي‌کنند؛ بنابراين فکر مي‌کنم، در هفته‌هاي آينده اتفاقات بزرگي در تصميم گيري‌ها رخ دهد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.057 seconds.